V: Op welke dagen kan ik meevliegen?
A: Wij hebben op woensdagmiddag/avond meevlieg momenten. Welke woensdagen dit zijn kunt u zien op de pagina meevliegen.

V: Kan ik ook in het weekend meevliegen?
A: Dit kan heel soms voorkomen. Wanneer een woensdag geen optie meer is kunt u in het weekend tussen 9 en 10 bellen met de hangaar. Het kan soms voorkomen dat u die dag mee kunt.

V: Waarom kan ik niet altijd meevliegen op een zondag?
A: Binnen de club gaan de leden en leerlingen in het weekend altijd voor met vliegen. Dit om de doorstroom binnen de club te bevorderen.

V: Wat gebeurt er als het slecht weer is?
A: Wanneer het weer dusdanig is dat er niet gevlogen kan worden (bijvoorbeeld harde wind of regen) dan zullen we dit op de dag zelf laten weten. Het is hierbij dus belangrijk om bij aanmelding altijd een mobiel nummer op te geven. Uw vlucht zal op een andere dag plaatsvinden.

V: Is er een maximum gewicht en lengte?
A: Ja, i.v.m. de belasting van het vliegtuig is er een maximum gewicht van 100kg. Wat betreft de lengte is het voor mensen groter dan 1,95m ook niet mogelijk om mee te vliegen. Wanneer wij twijfels hebben over uw gewicht kunnen we u vragen op de weegschaal te gaan staan.

V: Hoe lang duurt een vlucht?
A: Hier is geen duidelijk antwoord op te geven. Zelfs de meest ervaren zweefvlieger kan vooraf niet inschatten hoe lang een vlucht gaat duren. Binnen de club is een maximum afgesproken van 15 minuten. Een gemiddelde vlucht ligt rond de 5 á 6 minuten.

V: Ik heb minder dan 5 minuten gevlogen krijg ik nu mijn geld terug?
A: Nee, wij geven geen geld terug na een zweefvlucht. Wanneer er bijvoorbeeld maar 2 minuten is gevlogen door bijvoorbeeld een kabelbreuk, dan zal er in samenspraak met de dagleider gekeken worden naar een oplossing. Het kan dan voorkomen dat u nogmaals gaat.

V: Is zweefvliegen gevaarlijk?
A: 'Safety first' is de vuistregel in de vliegwereld. Ook bij ons op het zweefvliegveld zijn wij heel streng op de veiligheidsregels. Alleen zeer ervaren piloten mogen passagiersvliegen en voorafgaand aan elke start wordt de checklist weer helemaal doorlopen.

V: Een kabelbreuk, wat is dat?
A: Het kan voorkomen dat in de start de kabel breekt. Deze kabels staan voortdurend onder hoge spanning en slijten hierdoor. Dit is geen noodsituatie. Elke piloot wordt hier meerdere malen mee in aanraking gebracht door middel van een oefening voordat deze überhaupt solo mag vliegen. Elke piloot weet hier dus adequaat op te reageren.