Binnen de vereniging beschikken wij over 6 zweefvliegtuigen, geschikt voor het opleiden van leden tot zweefvlieger en voor het maken van prestatie overlandvluchten.


PH-867 (ZC) Schleicher ASK-21

Dit is het toestel dat bijna altijd op Castricum aanwezig is. Dit vliegtuig gebruiken wij namelijk bij de opleiding van nieuwe zweefvliegers. Het is een degelijk vliegtuig dat bekend staat om zijn goede vliegeigenschappen. Over de hele wereld is de ASK-21 een van de meest populaire opleidingsvliegtuigen.

Gegevens ASK-21

Registratie: PH-867
Callsign: ZC
Spanwijdte: 17 m
Vleugeloppervlak: 17,95 m²
Romplengte: 8,35 m
Leeg gewicht: 360 kg
Max. gewicht: 600 kg
Max. Snelheid: 280
Best glijgetal: 34 bij 90 km/h
Min. Zakken: 0.65 m/s

 

PH1051 (ZA) SZD 51-1 Junior

 

 

 

 

 

De Junior wordt gebruikt als overgangsvliegtuig. Nadat je een aantal solo-vluchten heb gemaakt op het vliegtuig waarop je les heb gehad, mag je op dit vliegtuig vliegen. Wanneer je genoeg solo starts heb gemaakt, mag je vliegen op een prestatievliegtuig.

Gegevens SZD 51-1 Junior

Registratie: PH-1051
Callsign: ZA
Spanwijdte: 15 m
Vleugeloppervlak: 12,51 m
Leeg gewicht: 242 kg
Max. gewicht: 355 kg
Max. Snelheid: 220 km/h
Beste Glijgetal: 35 bij 80 km/h
Minimum Dalen: 0.60 m/s

 

PH-1162 (EZ) Schempp-Hirth Discus CS

Onze vloot bestaat uit twee eenzitter prestatievliegtuigen, namelijk de Discus. Wanneer je veel vliegervaring hebt opgebouwd, mag je op dit vliegtuig vliegen. Dit vliegtuig wordt gebruikt bij overlandvluchten en bij het deelnemen aan wedstrijden. Ook wordt hij gebruikt voor lokale vluchten op Terlet of in het buitenland.

Gegevens Discus CS

Registratie: PH-1162
Callsign: EZ
Spanwijdte: 15 m
Vleugeloppervlak: 10,58 m
Leeggewicht: 228 kg
Max. gewicht: 525 kg
Max. Snelheid: 250 km/h
Beste Glijgetal: 43 bij 100 km/h
Minimum Dalen: 0.59 m/s
Water Ballast: 180 kg

 

PH-1198 (1Z) Schempp-Hirth Duo Discus Turbo

Dit is sinds begin 2013 de nieuwste aanwinst van de club. Deze prestatie tweezitter heeft net achter de cockpit kap een uitklapbare motor (turbo) zitten. Met deze motor kan je niet starten, maar kan je tijdens een vlucht helpen als er geen thermiek meer beschikbaar is. Tijdens de vlucht kan je de motor uitklappen en starten. Je kan dan altijd weer bij je 'thuis veld' of ander vliegveld landen. Het overland vliegen wordt hiermee nog leuker en gemakkelijker.

Gegevens Duo Discus T

Registratie: PH-1198
Callsign: 1Z
Spanwijdte: 20 m
Vleugeloppervlak: 16,40 m
Leeg gewicht: 445 kg
Max. gewicht: 750 kg
Max. Snelheid: 250 km/h
Beste Glijgetal: 45 bij 85 km/h
Minimum Dalen: 0.58 m/s

Dit vliegtuig is voorzien van een 'turbo'. Dit is een uitklapbare hulpmotor die je kunt gebruiken als de thermiek op is. Op deze manier kan je altijd 'thuis' komen.

De motor uitgeklapt en draait.

 

PH-1678 (EC) Schempp-Hirth Discus 2c Turbo

Gegevens Discus 2cT

Registratie: PH-1678
Callsign: EC
Spanwijdte: 18 m
Vleugeloppervlak: 10,46 m
Leeg gewicht: 242 kg
Max. gewicht: 525 kg
Max. Snelheid: 250 km/h
Beste Glijgetal: 42
Minimum Dalen: 0.59 m/s

 

Ook de EC is net als de 1Z voorzien van een hulpmotor "Turbo"

 

De EC op final voor onze thuisbasis zweefvliegveld Castricum