Aan alleen zweefvliegtuigen heb je niet genoeg om te vliegen. In en rond het zweefvliegen heb je meerdere hulpmiddelen nodig om een vliegbedrijf te kunnen hebben.
Zo hebben we bij de Eerste Zaanse Zweefvlieg Club:
De lier
Bij de EZZC maken we gebruik van een lier om een vliegtuig in de lucht te krijgen. Het is vanwege het stiltegebied waarin wij ons bevinden en de ongeschikte ondergrond niet mogelijk te slepen. Om te kunnen starten wordt er een kabel van ongeveer 900 meter over de baan uitgelegd van de lier naar de startplaats. Als de vlieger gereed is om te starten dan geeft de tiploper (degene die de vleugels horizontaal houdt) een sein aan de startkar, die op zijn beurt lichtseinen geeft richting de lier. Vervolgens wordt de kabel opgelierd, waardoor het vliegtuig opstijgt. Binnen enkele seconden is de snelheid van het vliegtuig opgelopen tot +/- 100 km/u. Afhankelijk van de baanlengte, de sterkte en richting van de wind kunnen er op zweefvliegveld Castricum hoogtes bereikt worden tot 450 meter bij een lierstart. Sinds 2018 wordt er gelierd met een TOST5 diesel-lier. De TOST heeft 2 trommels, zo kunnen er twee vliegtuigen per keer omhoog worden gelierd.
John Deere Gator
Dit is de nieuwste aanwinst van de club. De Gator heeft de oude vertrouwde Deutz trekker vervangen waarmee we altijd de kabels uitreden. De Gator is lichter, comfortabeler en veiliger. Omdat het gewicht van de Gator veel minder is dan de trekker zal er ook minder 'schade' aan het veld gemaakt worden wat weer beter is voor ons gras.
De Trekker (met kabelkar)
Als de twee kabels zijn opgelierd worden ze met behulp van een trekker weer terug gereden naar de startplaats. Er liggen dus altijd twee kabels op de startplaats. Ook wordt de trekker gebruikt om de starkar (lichtwagen) te verplaatsen of om het gras te maaien met de speciale maaimachine.
De Golfkarren
De golfkarren maken ons, de zweefvliegers, het leven een stuk makkelijker. Moesten we vroeger elke gelandde kist terugduwen naar de startplaats met z'n allen, kunnen we hetzelfde nu bereiken met 1 persoon. De golfwagen sleept het vliegtuig terug naar de startplaats. We hebben 1 benzine golfkar.
De Startkar (lichtwagen)
Op de startkar is naast een windzak ook een seinlicht geplaatst. Met dit licht worden signalen doorgegeven aan de lierist(e). Zo kan diegene zien wanneer een zweefvliegtuig opgeliert moet worden. In de startkar wordt met een laptop in een zelf ontwikkeld programma alle starts bijgehouden. Aan het eind van de dag wordt deze lijst geupload en kunnen we aan het eind van het seizoen met 1 druk op de knop de statistieken uitdraaien. Ook kunnen de leden gedurende de dag hun spullen in de startkar opbergen zoals tassen en jassen.
De Aanhangers
Misschien heeft u ze wel eens zien rijden, aanhangers van zweefvliegtuigen. Zo'n lange witte 'sigaar' achter de auto. De vleugels en het stabilo op de staart zijn eenvoudig los te halen waardoor je het zweefvliegtuig in zo'n aanhanger kunt transporteren. Op deze manier worden er ook vaak uitstapjes naar het buitenland gemaakt om daar te vliegen.
De grasmaaier
Met de Cyclomaaier worden 1 of 2 keer per jaar de banen gemaaid. Het gras in het duingebied groeit niet snel, maar moet toch af en toe bij gehouden worden. Doordat we het gras kort houden op het Watervlak in de duinen is er een prachtig 'grijs duin' ontstaan wat heel waardevol is voor het PWN. De balans tussen het zweefvliegen en de natuur is hierdoor perfect!